مشاوره

مختصر الاحکام

 

رساله عملیه حضرت ایه الله شریعت فلاورجانی

زندگینامه وسوابق علمی

 

 

آرشیو مطالب

احکام شرعی ویژه
نوشته شده توسط مدیر سایت   
يكشنبه, 03 مهر 1390 14:55
مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل

آیا خوردن لابستر (lobster) و یا صدف های دریایی و هشت پا حرام است؟ اگر حرام است پس چرا در ایران هم فروخته می شود؟



 

 

خوردن لابستر[i][1]، صدف های دریایی و هشت پا حرام است. بر اساس منابع دینی، در بارۀ حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت ، ضوابط کلی و معیارهای متعددی وجود دارد؛ مثلاً برای حیوانات خشکی، یک سری ضوابط بیان شده، برای موجودات دریایی قانون دیگر ،  و برای پرندگان ....

معیاری که برای حلیت گوشت آبزیان بیان شده این است که دارای پولک(فلس) باشند.

در روایتی محمد بن مسلم از امام باقر (ع) می پرسد: برای ما ماهی که دارای قشر (پولک) نیست می آورند، امام فرمودند: «هر ماهی که دارای قشر است بخور و هرچه که قشر ندارد نخور»[ii][2]. منظور از قشر یا لایه، همان فلس و پولک است، چنان که در روایات آمده است.[iii][3]

مراجع عظام تقلید هم با استفاده از این روایات به بیان احکام آبزیان پرداخته اند.

آنها فرموده اند: آنچه از روایات بدست می آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی شود؛ یعنی خوردن آن حرام است مگر آن نوع از ماهی که پولک (فلس) داشته باشد.

البته، میگو از این قائده ی کلی استثنا شده است. در مورد حلیت میگو روایت خاصی داریم که: «خوردن آن اشکال ندارد و میگو نوعی از ماهی است».[iv][4]

میگو از نظر نوع و جنس، گرچه فلس دار نیست، ولی از نظر حکم در حکم ماهی فلس دار است و خوردن آن اشکال ندارد، به عبارت دیگر این نوع از حیوان دریایی به جهاتی که فعلا بر ما معلوم نیست و لو این که فلس نداشته باشد، استثناء شده و در روایات حکم به حلیت آن گردیده است.[v][5]

همچنین در مورد حرمت خرچنگ روایت خاصی داریم که:

"خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک پشت و خرچنگ حرام است."[vi][6]

بنابر این؛ لابستر، هشت پا و...تحت قائده ی کلی حرمت باقی می مانند.

لازم به ذکر است؛ صرف حرام بودن چیزی مانعی برای خرید و فروش و یا صید آن نمی تواند باشد؛ چرا که حرمت خوردن چیزی، یک مسئله است وخرید و فروش آن مسئله ای دیگر. چه بسا چیزی خوردن و یا آشامیدن آن حرام باشد، ولی خرید و فروش آن اشکال نداشته باشد، مانند خون که خوردن آن حرام است ، ولی بخاطر منافع دیگر می توان به خرید و فروش آن اقدام کرد. بنابر این، خرید و فروش لابستر، صدف دریایی، و ... در بازار اگر برای خوردن نباشد، بلکه به جهت استفاده از منافع دیگر عقلایی باشد، جایز است. و لابستر، صدف دریایی، و ...چه بسا دارای منافع دیگر عقلایی باشند.



 

 

مشاهدۀ صور قبیحه و تصاویر مستهجن افراد غیر مسلمان و ناشناس در اینترنت و غیره چه حکمی دارد؟



مشاهدۀ صور قبیحه و مستهجن افراد غیرمسلمان و ناشناس، در صورتی که شهوت انگیز باشد و به قصد لذت صورت گیرد و یا موجب مفسده گردد؛ یعنی فرد را در معرض گناه قرار دهد طبق نظر همۀ فقها و مراجع تقلید حرام است.[iii][1] در این بین، مراجعی وجود دارند که در صورت عدم شرایط فوق؛ یعنی شهوت انگیز بودن، به قصد شهوت نگاه کردن، موجب مفسده شدن هم قائل به حرمت هستند؛ یعنی به طور مطلق مشاهد تصاویر مستجهن را حرام می دانند.[iii][2] و بعضی از مراجع دیگر مثل حضرت آیت ا... بهجت بین مشاهدۀ عکس و فیلم مستجهن فرق می گذارند و مشاهدۀ فیلم مستهجن را به طور مطلق؛ یعنی چه شهوت انگیز باشد یا نباشد، مسلمان یا غیر مسلمان، آشنا یا ناشناس، موجب مفسده باشد یا نباشد) حرام می دانند.[iii][3]

در ذیل، توجه شما را به دو استفتا از کتاب رسالۀ دانشجویی جلب می کنیم:

1. نگاه به فیلم مبتذل – که بیشتر زنان غیرمسلمان در آن بازی می کنند- در صورتی که موجب تحریک انسان نشود چه حکمی دارد؟

جواب: همۀ مراجع -به جز آیات عظام تبریزی و سیستانی- : با توجه به این که دیدن این گونه فیلم ها شهوت برانگیز و مقدمۀ ارتکاب گناه است، نگاه به آنها حرام است.[iii][4]

آیت الله العظمی تبریزی: نگاه به فیلم هایی که موجب تحریک شهوت بر حرام یا ترویج فساد در جامعه باشد، جایز نیست.[iii][5]

آیت الله العظمی سیستانی: نگاه كردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنين بنابر احتياط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد.[iii][6]

2- در حین کار با شبکۀ اینترنت، گاهی در کنار برخی از مقالات، عکس های مبتذل دیده می شود که ناگزیر از دیدن آنها هستیم، راهنمایی شما چیست؟

امام، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل و وحید: اگر به طور اتفاقی چشمتان به آن بیفتد، اشکال ندارد، ولی نگاه به آن با قصد لذت حرام است و بنابر احتیاط واجب، بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه، جایز نیست.[iii][7]

بهجت، صافی، مکارم و نوری: اگر به طور اتفاقی چشمتان به آن بیفتد، اشکال ندارد، ولی نگاه عمدی به آن (هر چند بدون قصد لذت)، جایز نیست.[iii][8]


نظر اسلام دربارۀ جراحی های زیبایی اندام؛ مانند عمل لیزری چشم ها، بزرگ کردن سینه، ساکشن کردن (خارج کردن چربی های اضافه از بدن و ...)- با توجه به این که برخی آنها را باعث بهتر شدن زندگی و افزایش عزت نفس می دانند و برخی می گویند ما نباید آنچه را که خداوند به ما عطا کرده، تغییر دهیم، چیست؟


مراجع عظام تقلید در بارۀ جراحی زیبایی اندام نظریات مختلفی دارند که در زیر می آید:

پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

فى نفسه جايز است، مگر آن که مستلزم تماس با نامحرم و يا گناهى ديگر باشد.

پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

درصورتی که آمیخته با حرام دیگری نباشد، در هیچ صورت اشکال ندارد و در صورتی که مستلزم حرامی باشد (مانند نظر و لمس نامحرم) تنها در صورت ضرورت جایز است.[iii][1]

پاسخ حضرت آیت الله العظمی بهجت (مد ظله العالی):

عمل جراحی برای این موارد که مورد معالجه ضروری نیست، جایز نیست.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره):

تغییرات به این نحو اگر مستلزم کار حرامی مثل لمس و نظر نامحرم نباشد فی نفسه اشکال ندارد.

 

 

 

آیا دزدی از افراد کافر در کشورهای غیر اسلامی (بدون حکومت اسلامی) در هنگام جنگ و یا زمان دیگر جایز است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، کدام مرجع تقلید چنین نظری دارد؟


از دفاتر مراجع تقلید، پاسخ های ذیل واصل شد:

تصاحب و غصب اموال غیر مسلمان در ممالک غیر اسلامی اگر در حال جنگ با مسلمین نباشند جایز نیست و اگر در حال جنگ با مسلمین باشند، بهتر است مسلمانان چنین کاری انجام ندهند.[vi][1]

پاسخ کتبی دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی «مدظله العالی»:

اگر کفار با مسلمانان در حال جنگ باشند مانعی ندارد ولی در غیر حال جنگ جایز نیست و در حال صلح اموال آنها نیز محترم است.

پاسخ کتبی دفتر حضرت آیت الله العظمی بهجت «مدظله العالی»

جایز نیست مادامی که مال آن ها به هدنه[vi][2] محترم باشد مگر در زمان جنگ که با اجازه خصوصی از حاکم شرع یا اعلان عمومی او مانعی ندارد.


کدام یک از احادیث بر حرمت رقص دلالت دارد؟ آنها را با سند ذکر نمایید.


قبل از پاسخ گویی به سؤال، توجه به یک مقدمه ی مهم ضروری است، و آن این که مجرد وجود یک روایت در کتاب های روایی باعث استدلال به آن نمی شود. استدلال به روایت در حیطه ی وظایف فقهاست و استنباط احکام شرعی در تخصص آنهاست؛ زیرا استفاده از روایت و استدلال به آن احتیاج به یک مقدمات و علومی دارد که این در توان همه ی مردم نیست. و این از خصایص و وظایف بعضی از علماست.

از این جهت است که وقتی به کتاب های فقهی مراجعه می کنیم، می بینیم که نظر و دیدگاه فقها در  مسئله ی رقص اختلافی است. برخی معتقدند که رقص مطلقا (همه نوع آن) حرام نیست. به این معنا که رقص اگر منجر به کارهای حرام نشود، حرام نیست. نظر آیت الله خوئی (ره) این است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا رقص و کف زدن برای مردان در مجالسی مانند عروسی جایز است و آیا این مسئله برای زنان نیز جایز است، می گوید: رقص فی نفسه اشکال ندارد، مادامی که منجر به حرامی نشود، مثلاً اختلاط زن و مرد و مانند آن.[vi][1]

شاگردش آیت الله تبریزی (ره) نیز این نظر را تأیید می کند. برخی از مراجع نیز گفته اند رقص حرام است، زمانی که مهیج شهوت باشد یا منجر به حرام شود. آیت الله خامنه ای در این باره می گوید: رقص اگر به کیفیتی باشد که مهیج شهوت باشد، یا مستلزم کار حرامی شود یا مترتب مفسده ای باشد، جایز نیست.[vi][2]

برخی نیز معتقدند که رقص مطلقا حرام است.[vi][3]

در باره ی حرمت "رقص" ممکن است به دو گونه احادیث استناد گردد:

1. دسته ای از آنها به صورت عام، مربوط به نهی از هرگونه لهو و لعب و لغو است، که رقص هم از مصادیق آنها به شمار می رود، مانند حدیث امام صادق(ع) که فرمود: «زمانی که آدم (ع) از دنیا رفت، ابلیس و قابیل زبان به شماتت او گشودند و (در مرگ او شادمانی کرده) و به ساز و آواز پرداختند، پس هر کس که روی زمین به این گونه، لذت جوید به آن دو اقتدا کرده است».[vi][4]و[vi][5]

و یا حدیثی که از امیر المؤمنین علی (ع) نقل شده است که فرمود: «عاقل نیست کسی که در پی لعب باشد و دائم با لهو و طرب خو د را مشغول سازد».[vi][6]

2. دسته ای از روایات که صریحا از رقص نهی کرده اند، مانند احادیثی که در زیر می آید:

از امام صادق (ع) نقل شده که پیامبر (ص) فرمود: «نهی می کنم شما را از رقص و مزمار و بربط و طبل».[vi][7]

از رسول خدا نیز نقل شده که نهی کرد از ضرب و رقص و هر گونه لهو و لعب، و از حاضر شدن در چنین مجالسی و استماع آن... .[vi][8]

البته بحث از اعتبار سند و تبیین مفاد و دلالت این روایات، هریک بحث کارشناسی و فقهی مخصوص به خود را می طلبد که در جای خود باید طرح گردد.[vi][9]


آیا شغل های ذیل حرام می باشند:
1. شغلی که در آن انسان باید از مسلمان و غیر مسلمان با گوشت حرام و یا شراب پذیرائی کند.
2. کار کردن در شرکتی که که از اسرائیل حمایت می کند (به اسرائیل پول می دهد).


مقام معظم رهبری در پاسخ به این سؤال که: آيا كار كردن در كارخانه كنسرو گوشت خوك يا كاباره هاى شبانه و يا مراكز فساد جايز است؟ و درآمد حاصل از آن چه حكمى دارد؟، فرموده اند:

اشتغال به كارهاى حرام مثل فروش گوشت خوك، شراب، ايجاد و اداره كاباره‏هاى شبانه، مراكز فساد و فحشا و قمار و شراب خوارى و مانند آن، جايز نيست و كسب درآمد از طريق آنها حرام است و انسان، مالك اجرتى كه در برابر آن مى‏گيرد، نمى‏شود[vi][1].

در پاسخ به مورد دوم، متن سؤال و جواب حضرت امام ره به شرح ذیل است:

سؤال: استخدام مسلمانها در مؤسسات كليميها در صورتى كه بدانند به اسرائيل كمك مى‏نمايند جايز است يا نه و هرگاه ندانند كمك مى‏كنند به طور روزمزد استخدام چطور است؟

جواب: استخدام جايز نيست. و حقوق و اجرت آنها حرام است، و در مورد شك هم در اين مؤسسات وارد نشوند.[vi][2]


برای عقد موقت (صیغه، متعه) چه باید خوانده شود؟ و شرایط و احکام آن به چه شکل است؟


برای اجرای عقد موقت (متعه) چند چیز شرط است:

1. خواندن صیغۀ عقد؛ بدین معنا که  در عقد موقت تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست، بلکه باید به همراه انشای الفاظ خاص باشد.

2. بنابر احتیاط واجب، صیغۀ عقد باید به عربی صحیح خوانده شود. اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند، به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است و لازم نیست که وکیل بگیرند، اما باید لفظی بگویند که معنای "زوّجت" و "قبلت" را بفهماند.

3. اگر خود زن و مرد بخواهند صیغۀ عقد غیر دایم را بخوانند، بعد از آن که مدت عقد و مهریه را معین کردند، چنانچه زن بگوید: "زوجتک نفسی فی المدة المعلومة علی المهر المعلوم"؛ من خودم را به همسری تو در مدت معینی با مهر معینی در آوردم.

بعد (بدون فاصله) مرد بگوید: "قبلت»"؛ قبول کردم، صحیح است. یا این که وکیل زن به وکیل مرد بگوید: "متعت موکلتی موکلک فی المدة المعلومة علی المهر المعلوم" و وکیل مرد بلافاصله بگوید: "قبلت لموکلی هکذا" این عقد صحیح است.

4. تعیین مهریه و نام بردن آن در موقع عقد.

5. مرد و زن، یا وکیل آنها که صیغه را می خواند باید قصد انشا داشته باشند، یعنی اگر خود مرد و زن صیغه را می خوانند زن به گفتن "زوجتک نفسی" قصدش این باشد که خود را زن او قرار دهد و مرد با گفتن "قبلت التزویج" زن بودن او را برای خودش قبول نماید.

6. کسی که صیغه را می خواند، باید بالغ و عاقل باشد.

7. اگر وکیل زن و شوهر، یا ولی آنها صیغه را می خواند در عقد زن و شوهر را معین کند.

8. دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است؛ یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد، ولی اگر باکره نباشد در صورتی که بکارتش بوسیلۀ شوهر کردن از بین رفته باشد، اجازۀ پدر و جد لازم نیست.

9. زن در زمان اجرای عقد موقت، به عقد دایم یا موقت در حباله نکاح کس دیگری درنیامده باشد (همسر شخص دیگری نباشد) و نیز در حال عده عقد دایم یا موقت فرد دیگری نباشد.

10. زن و مرد به ازدواج راضی باشند و از روی اجبار و اکراه وادار به ازدواج نشده باشند.[vi][1] البته شرایط و مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید به کتاب های فقهی و توضیح المسائل مراجعه فرمایید.[vi][2]

آنچه نقل شد بر مبنای فتوا و نظریات امام خمینی (ره) بود، در صورتی که از مرجع تقلیدی غیر از ایشان تقلید می کنید، مجددا با ذکر نام مرجع تقلید با ما مکاتبه نمایید.

 

 

به چه دلیل خانم ها هنگام خواندن نماز باید حجاب داشته باشند؟ خداوند که نامحرم نیست؟


بدون تردید خداوند از همه چيز در همه حال با خبر است و پوشيده و پنهان براى او مفهومى نـدارد. بـا بـنـدگـان خـود نيز نامحرم نيست، ولى انسان در حال عبادت خود را در حضور خدا مى بيند و با او سخن مى گويد، در چنين حالى بايد مناسب ترين لباس را در حـضـور او بپوشد. روشن است كه مناسب ترين لباس براى زن همان لباس كامل است؛ يعنى لباسى كه نشانۀ عفت و پاك دامنى او است و بهترين حالات او را منعكس مى کند. تنها چنين لباسى شايسته حال عبادت است. حـتـى در مـورد مـردان نیز نـه تنها نماز خواندن با بدن عريان باطل است و با روح خضوع و احترام به ساحت مقدس پروردگار سازگاری ندارد، بلكه بهتر آن است كه علاوه بر پوشش مقدار واجب، با لباسى نماز بخوانند كه نشانۀ نهايت احترام باشد.

علاوه بر این رعایت حجاب در نماز آثار و مصالح زیر را در پی دارد:

1. نوعي تمرين مستمر و روزانه براي حفظ حجاب در همه موارد واجب است.

2. نماز خواندن در منظر مردم و در اماكن عمومي و مساجد، حجاب كامل را مي طلبد و این مصون ماندن زنان از نگاه ديگران و حفظ آرامش روحي نمازگزار را در پی دارد.

البته باید توجه داشت که موارد گفته شده، در حد یک احتمال است و دليل اصلي حفظ حجاب و سایر عبادات، همانا تقویت روحیۀ تعبد و پذيرش خواست خدا در انسان است.

لطفاً حديثي را دربارۀ نجاست سگ و خوك بیان کنید.


دربارۀ نجس بودن سگ و خوک روایاتی که از امامان (ع) به دست ما رسیده دو گونه است. روایاتی که در آنها واژۀ نجس به صراحت آمده است و روایاتی که در آنها کلمۀ نجس به صراحت بیان نشده، بلکه از باب ملازمه، نجاست سگ و خوک فهمیده می شود. در این گونه روایات به تناسب پرسش هایی که از امام (ع) دربارۀ آب نیم خوردۀ سگ و یا برخورد خوک به لباس انسان شده و جواب هایی که ائمه (ع) داده اند نجاست سگ و خوک استفاده می شود؛ یعنی از امام (ع) سؤال شده آیا با لباسی که خوک به آن برخورد کرده می شود نماز خواند، امام (ع) می فرمایند: نه. از این جواب می فهمیم که خوک نجس است.

در زیر از باب نمونه به دو روایت اشاره می کنیم و جهت آگاهی بیشتر، کاربر محترم را به مطالعۀ منابع روایی ارجاع می دهیم. با این تذکر که فهم روایات و استنباط حکم شرعی از آنها، متوقف بر دانش های گوناگونی است که حوزه های علمیه متکفل تعلیم آنها هستند. اما روایات:

1. روایت نجس بودن سگ: "أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الْكَلْبِ فَقَالَ رِجْسٌ نِجْسٌ لَا يُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ وَ اصْبُبْ ذَلِكَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ثُمَّ بِالْمَاءِ". از امام صادق (ع) دربارۀ سگ سؤال شد. آن حضرت فرمودند: نجس است. آب نیم خوردۀ سگ را دور بریزید و با آن وضو نگیرید، ظرف آب را ابتدا با خاک و سپس با آب بشویید.

2. روایت نجس بودن خوک: "أَسْأَلُهُ عَنِ الثَّوْبِ يُصِيبُهُ الْخَمْرُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ أَ يُصَلَّى فِيهِ أَمْ لَا فَإِنَّ أَصْحَابَنَا قَدِ اخْتَلَفُوا فِيهِ فَقَالَ بَعْضُهُمْ صَلِّ فِيهِ فَإِنَّ اللَّهَ إِنَّمَا حَرَّمَ شُرْبَهَا وَ قَالَ بَعْضُهُمْ لَا تُصَلِّ فِيهِ فَكَتَبَ (ع) لَا تُصَلِّ فِيهِ فَإِنَّهُ رِجْسٌ". از امام (ع) دربارۀ حکم لباسی که به شراب و گوشت خوک برخوردکرده سؤال کردم، آیا می شود در این لباس نماز خواند...، حضرت در جواب پاسخ فرمودند، خیر. با این لباس نماز نخوان، چراکه نجس است.[vi][1]


من در تورنتو زندگی می کنم. در اینجا خانمی در کارهای منزل به من کمک می کند که دارای مذهب هندو است. آیا او نجس است؟ اگر نجس است آیا من باید تمام منزل را آب بکشم؟ زیرا او در تمام منزل کار کرده است. من مقلد آقای خامنه ای هستم. متشکرم


بنا به فتوای همه مراجع تقلید كافر نجس است و بايد از رطوبت او اجتناب كرد.

حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه فرموده اند:" كافر يعنى كسى كه منكر خدا است، يا براى خدا شريك قرار مى‏دهد، يا پيغمبرى حضرت خاتم الانبياء محمّد بن عبد اللَّه صلى اللَّه عليه و آله و سلم را قبول ندارد، نجس است..."‏[vi][1]

نظر مراجع تقلید دیگر از جمله حضرت آیت ا...خامنه ای نیز همین است.[vi][2]

بنا بر این از آنجایی که هندو ها خدایان متعددی را می پرستند و مشرک هستند و به یک معنی بت پرست نیز هستند، کافر و نجس می باشند و آن مقدار از اشیاء و وسائل منزل را که یقین دارید با رطوبت بدن خدمت کارتان تماس داشته است، و این رطوبت به آن اشیا منتقل شده است، نجس شده است و طبیعی است که برای تطهیر آن نیازمند به آب کشیدن آن وسیله، هستید[vi][3].

پس اگر در یکی از مراحل زیر شک داشته باشید:

1. تماس بدن او با وسیله یا اشیاء منزل

2. رطوبت داشتن حداقل یکی از ملاقات کننده (بدن یا دست او) و ملاقات شونده (وسیله)

3. انتقال رطوبت، می توانید به شک خود اعتنایی نکنید و حکم به عدم نجاست کنید.


حکم دست دادن با زنان غیر مسلمان چیست؟ در بعضی مواقع دست ندادن با یک خانم در فرهنگ آن کشور بی احترامی محسوب می شود علاوه بر این که برداشت های خاصی از فرهنگ مسلمانان می شود . با این توصیفات حکم دست دادن با زنان غیر مسلمان در چنین مواضعی چگونه است؟



بدیهی است که آن چه در دین اسلام حائز اهمیت است خشنودی و رضای خداوند است نه غیر او.

فرهنگ غیر مسلمانها یا تلقی آنها نسبت به اسلام و مسلمانان، نمی تواند عذر قانع کننده ای برای صرف نظر کردن از احکام الهی و سرپیچی از اطاعت خداوند گردد.

مسلما برخورد با نامحرم بايد به گونه‏اي باشد كه در آن هيچ مفسده و يا خوف مفسده وجود نداشته باشد.[vi][1]

در خصوص دست دادن و مصافحه کردن با غیر مسلمان، نیز باید گفت:

مراجع بزر گوار تقلید به صورت کلی فرموده اند: دست دادن با نامحرم جایز نيست، مگر این که چیزی حایل و حجاب گردد، یا عناوین ثانویه ای مثل ضرورت صدق کند.

امام خمینی (ره) می فرماید: جايز نيست براى مرد كه مس كند بدن زن نامحرم را حتى دست و صورت او را مگر آن كه از روى دستكش و پارچه باشد، به شرط آن كه قصد سويى نداشته باشد.

هم چنین جايز است نظر كردن و لمس نمودن مرد زن را و زن مرد را اگر چنانچه ضرورت اقتضا كند و دفع ضرر متوقف بر او باشد، مثل علاج كردن و نجات دادن از غرق شدن و سوختن[vi][2]، و بايد اختصار شود به آن مقدارى كه مورد ضرورت و حاجت است.[vi][3] و [vi][4]


کسی از اقوام من سگ خریده و نگهداری می کند بدون رعایت نجس بودن آن. آیا زمانی که در مکانی او را ملاقات می کنم و مثلا با او دست می دهم (در حالی که دستش خشک است) یا او به لوازم من دست می زند نجاست منتقل می شود و من باید دست یا لباس ها یا وسایلم را آب بکشم؟


درباره ی نجس بودن سگ و خوک روایات زیادی از امامان (ع) به دست ما رسیده است. شرط سرایت نجاست، وجود رطوبت در یکی از دو طرف است اما در صورتی که دو طرف خشک باشند و یا رطوبت بسیار ناچیز باشد که از یکی به دیگری منتقل نشود نجاست سرایت نخواهد کرد.

بنا براین در صورتی لوازم و یا بدن شما نجس می شود که اولا بدانید دست و بدن و لوازم او با رطوبت با بدن سگ تماس داشته و نجاست از سگ سرایت کرده است. و ثانیا دست و بدن و لوازم او با رطوبت با دست و بدن و لوازم شما تماس پیدا نموده است.

من مسلمان هستم و در سوئد زندگی می کنم کار خوبی پیدا نکرده ام و می خواهم یک رستوران کوچک بخرم، من و همسرم تصمیم به گرفتن وام از یک بانک گرفتیم که اقساط آن را ماهانه پرداخت کنیم، آیا این عمل حرام است؟


"اصل وام گرفتن مشروط به اذن حاكم شرع نيست حتّى اگر از بانك دولتى باشد و از نظر حكم وضعى صحيح است هر چند ربوى باشد، ولى در صورت ربوى بودن، گرفتن آن از نظر تكليفى حرام است چه از مسلمان گرفته شود يا از غير مسلمان و چه از دولت اسلامى بگيرد يا از دولت غير اسلامى، مگر آنكه به حدّى مضطر باشد كه ارتكاب حرام را مجاز كند و گرفتن وام حرام هم با اذن حاكم شرع حلال نمى‏شود، بلكه اذن او در اين رابطه موردى ندارد ولى شخص مى‏تواند براى اينكه مرتكب حرام نشود پرداخت مبلغ اضافى را قصد نكند، هر چند بداند كه آن را از او خواهند گرفت و جواز گرفتن وام در صورتى كه ربوى نباشد اختصاص به حالت ضرورت و نياز ندارد."[vi][1]

یعنی زمانی که در گرفتن این وام اضطراری دارید بر شما جایز است و در هنگام گرفتن وام نیت داشته باش که زیادی را پرداخت نکنی.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که واجب است در رستوران، اجناس مباح و حلال را به مشتریان خود عرضه کنید نه این که اجناس حرام نظیر گوشت خوک، شراب و... را بفروشید و این البته ربطی به جایز بودن یا نبودن وام ندارد.

من جوانی هستم ملتزم به دين اسلام و به مرحله ای رسيده ام كه مي خواهم بدون رضايت مادرم (پدرم فوت كرده است) ازدواج كنم؛ زیرا تا کنون همه ی خانم هایی که به مادرم معرفی کردم، از طرف ایشان رد شده است. الان قصد دارم که با خانمی ازدواج کنم که كاتوليك هست، اما مادرم قبول نمي كند و تهديد کرده كه در صورت ازدواج با اين خانم، تركم مي كند.
از یک طرف می خواهم به نظر مادرم احترام بگذارم و قوانين اسلام را رعايت كنم، و از طرف دیگر با این خانم ازدواج نمایم، لطفا در این باره راهنماییم كنيد.


مکتب اسلام برای جلوگیری از فساد و تباهی انسان ها و برای حفظ فرد و جامعه از بروز مشکلات ناشی از مفاسد اخلاقی، همچنین برای استحکام بخشیدن به کانون خانواده و ... سفارش زیادی به ازدواج کرده است، اگر جوانی به سنی از بلوغ و رشد رسیده که می تواند برای زندگی و آینده خود تصمیم بگیرد، این کار نیز مورد اهتمام دین اسلام است. منتها در این جا چند نکته است که باید به آنها توجه شود:

1. مکتب حیات بخش اسلام در موضوع ازدواج اوّلین چیزی را که مورد توجه قرار داده است، مسئله ی "کفو" بودن زن و مرد است؛ یعنی دختر و پسر جوان که قرار است با هم ازدواج کنند و در آینده زندگی مشترک و با تفاهم و به دور از اختلاف داشته باشند، باید با یکدیگر مشترکات دینی، فکری، فرهنگی، اخلاقی و ... داشته باشند و تقریباً از نظر فکری و فرهنگی در سطح نزدیکی باشند، تا خدای ناکرده در زندگی زناشویی و در تربیت فرزندان دچار اختلاف نشوند.

این مسئله ای است که جوانان در هنگام ازدواج باید آن را مورد توجه قرار بدهند و به دور از احساسات، بلکه با فکر و اندیشه جوانب قضیه را بسنجند و بعد اقدام به این کار کنند.

2. ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمانی که از اهل کتاب نیست، طبق نظر تمام فرقه های اسلامی جایز نیست، اما ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمانی که از اهل کتاب است، مثل مسیحیان و یهودیان بنابر قول فقهای اهل سنت جایز است، اما دیدگاه های فقهای امامیه (پیروان مکتب اهل بیت) در این باره متفاوت است گروهی ازدواج دایم و موقت را جایز شمرده اند و گروهی دیگر منع کرده اند و برخی دیگر گفته اند ازدواج موقت با آنان اشکال ندارد، اما ازدواج دایم با آنها ممنوع است.[vi][1] البته در بین فقهای معاصر نظریه ی دوم قائلی ندارد و در باره ی جواز ازدواج موقت با زنان اهل کتاب، اختلافی در بین آنان مشاهده نمی شود. علاوه عده ای ازدواج دایم را منع نکرده اند.[vi][2]

3. ارتباط نزدیک با زن و یا دختر نامحرم قبل از ازدواج و قبل از خواندن صیغه ی محرمیت طبق موازین شرع مقدس اسلام حرام و محل اشکال است. البته ملاقات در حد دیدن دختری که قصد دارد در آینده با او ازدواج کند و اطلاع از افکار و نظریات همدیگر پیرامون زندگی مشترک آینده اشکال ندارد. و غیر از این جایز و مشروع نیست.

4. در ازدواج پسر با دختر دلخواه و مورد نظر، رضایت پدر و مادر پسر شرط مشروعیت ازدواج نیست، آنچه شرط است رضایت پدر دختر است که اگر پدر راضی نباشد عقد محل اشکال است، البته هر چند در عقد ازدواج شما با خانم مورد نظر، رضایت مادر شما شرط صحت عقد ازدواج نیست، ولی اگر موجب ناراحتی و اذیت پدر یا مادر گردد حرام است، اما به هر حال به صحت عقد لطمه ای وارد نمی کند.

5. از آن جا که شما جوانی هستید مسلمان و به احکام و دستورات اسلامی پایبندید به شما پیشنهاد می شود در صورت موافقت خانواده دختر وی را برای مدتی معین مثلاً شش ماه یا یک سال به عقد خود درآورید، تا در این مدت هم او با ازدواج با شما از اسلام و احکام آن آگاهی پیدا کند و هم شما بتوانید در این مدت رضایت مادر خود را، برای ازدواج دایم با خانم دلخواه خود جلب کنید

وقتي كه دوستان مسيحي از شما مي خواهند كه با آنها به كليسا برويد، آيا مي شود به كليسا رفت و در آن جا نماز خواند و يا با خدا مناجات كرد؟ من در كتاب هاي اسلامي خوانده‌ام كه وقتي دوستان حضرت سليمان (ع) از او دعوت مي كردند، ایشان به كليسا می رفت و در آن جا نماز مي خواند و دعا مي كرد.


صرف ورود به کلیسا اشکالی ندارد، مگر این که فرد مسلمانی که در آن جا حضور پیدا کرده به گونه ای متشخص باشد که صرف ورود او موجبات رونق کلیسا را فراهم کند، یا فرد مسلمان از نظر آگاهی و تاثیر پذیری بگونه ای باشد که حضورش در کلیسا، تزلزل اعتقادی اش را موجب گردد و به انحراف عقیدتی – فکری اش، منجر شود، که در این موارد و عناوین ثانویه، عقل و شرع حکم می کنند که مسلمان نباید کاری کند که مسجد از رونق بیافتد و زمینه های رونق کلیسا فراهم گردد و همچنین مسلمان باید از هرگونه ضرر و خطر احتمالی اجتناب داشته و از رفت و آمد به این مکان ها پرهیز نماید. همچنان که از رفتن به رستوران هایی که احتمالاً غذای آلوده و غیر بهداشتی دارند خودداری می نماید.

پس:

1. اگر کلیسایی متروکه بوده و تحت اشراف و نظارت مبلغان مسیحی و مورد استفاده مسیحیان نیست (تا خطر آسیب پذیری اعتقادی در بین باشد) می توانید از آن محل به عنوان «مکان نماز و دعا» استفاده نمایید. البته به شرط آن که نجاستی نداشته باشد که به محل سجده و بدن و لباس نماز گزار سرایت نماید و البته مستحب است که محل سجده و نمازتان را قبلاً آب بپاشید و پس از خشک شدن، در آن نماز بخوانید.[vi][1]

2. محل عبادت مسلمانان «مسجد» است و جایز نیست که مسلمانان با گرایش به مکان های عبادی سایر ادیان، مسجد را خلوت نمایند.

3. رفت و آمد به کلیسا و ارتباط با تبلیغات مذهبی یهود و مسیحیت فقط برای کسانی جایز است که در سطح بالایی از معلومات مذهبی بوده و اعتقاد راسخی به اعتقادات اسلامی داشته باشند، به طوری که تحت تأثیر عقاید غیر مسلمانان قرار نگیرند.

4. آئین مسیحیت سال ها بعد از حضرت سلیمان پدید آمد و با این حساب آیا امکان دارد که  حضرت سليمان (ع) در كليسا نماز خوانده باشد؟

 


در آمریکا همجنس بازی زیاد شده است. اگر زنی به مجلس زنانه برود، مثل ورزشگاه، و شک می کند که کسانی این گونه آنجا باشد، وظیفه اش چیست (از نظر حجاب)


مراجع معظم تقلید در این خصوص فرموده اند:

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

مجرّد شك كافى نيست؛ و پوشاندن بهتر است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

اگر همه آنها واقعاً زن باشند ولی احتمال برود در میان آنها همجنس باز باشد ولی یقین نداشته باشد اشکالی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):

حجاب از زنان غیر مسلمان واجب نیست ولی پوشاندن بدن خود از آنها بهتر است.

 

آیا در آمریکا زن می تواند حجاب خودش را رعایت نکند، از ترس این که به تروریست متهم می شود و آماج تهمت قرار می گیرد؟


از دفاتر مراجع عظام تقلید تا کنون جواب های زیر دریافت شده است:

 دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

در فرض سؤال جایز نیست.

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

این امور مجوز ترک حجاب نیست.

 

خوردن منی توسط زوجه از نظر فقهی چه حکمی دارد؟


منى انسان و هر حيوانى كه خون جهنده دارد، نجس است.[vi][1]

خوردن و آشاميدن چيز نجس، حرام است.[vi][2]

بنابراین خوردن منی مثل سایر نجاسات برای زوجه و غیر زوجه حرام است.



کدام یک از مراجع تقلید اجازۀ ولی را برای عقد موقت لازم نمی دانند؟



اکثر مراجع اجازۀ پدر یا جد پدری را برای ازدواج موقت دختر باکره لازم می دانند[vi][1].

لازم به ذکر است که آیت الله نوری همدانی عقد بدون اذن ولی را مطلقا باطل می دانند. اما در صورتی که عقد بدون اذن ولی جاری شده باشد و پس از آن ولی به آن راضی گردد، عقد صحبح است. اما در صورت عدم رضایت عقد باطل است[vi][2].

اما آیت الله بهجت عقد بدون اذن ولی را باطل نمی دانند، اما می فرمایند: بنابر احتياط تکلیفا اجازه شرط است.[vi][3]یعنی اگر بدون اجازه ولی دختر عقد کنند، کار حرامی انجام داده اند و مرتکب گناه شده اند ولی ازدواج آنان صحیح است

چرا در اسلام، مرتد را مى‏كشند؟ آيا اين کار مخالف آزادى عقيده نيست؟


ارتداد، ابراز و اظهار خروج از دين است، و غالباً به تبليغ ديگران به خروج از دين مى‏انجامد. مجازات مرتد شامل كسى كه از دين خارج شده است، ولى آن را به ديگران ابراز و اظهار نكرده است نمى‏شود. بنابراين، مجازات مرتد به دليل جرم و گناه اجتماعى اوست نه عقيده‏ى شخصى وى.

مرتد، حق عمومى مردم را در حفظ روحيه‏ى دينى جامعه مى‏شكند، و تدين مردمى را كه كارشناس در دين نيستند تهديد مى‏كند. در صدر اسلام نيز عده‏اى از دشمنان اسلام نقشه كشيدند كه به ظاهر اسلام بياورند و سپس مرتد شوند تا با اين كار، ايمان مسلمانان را تضعيف كنند.[vi][i]

اسلام براى جلوگيرى از اين تهديد، مجازات سنگينى را براى ارتداد قرار داده است، گرچه راه اثبات آن را نيز سخت كرده است، به گونه‏اى كه تنها عده‏ى محدودى در صدر اسلام به اين مجازات محكوم شدند. از اين رو، اثر روانى اين مجازات بيش از خود آن، توانسته است فضاى سالمى براى عموم مردم فراهم سازد.

 

 

طراحي سايت - فروشگاه اينترنتي - ميزباني وب و ثبت دامنه
طراحي سايت - فروشگاه اينترنتي - ميزباني وب و ثبت دامنه